Plommonsylt med kardemumma och vanilj

Plommon är något av det godaste jag vet och plommonsylt är inget undantag. Den här sylten innehåller betydligt mindre socker än de flesta recept men får ändå en söt och djup smak av vanilj och kardemumma. Den som hellre föredrar kanel pytsar i det istället eller också. 

Ofta blir det stora mängder plommon på en gång och det är perfekt att köra ner dem i ett stort syltkok. Det går också jättefint att frysa plommonen som de är eller halverade och urkärnade för ett syltkok längre fram. Perfekt sätt att drömma sig tillbaka till sommaren under kyligare dagar. Jag använde väl mogna plommon av sorten Victoria men det går såklart bra på andra sorter med och sockermängden anpassas efter smak. Skala upp receptet efter skördestorleken.

Recept på plommonsylt med vanilj och kardemumma:

  • 1 liter plommon (motsvarar ca 800 g)
  • 1/2 tsk nymald kardemumma
  • 1/2 vaniljstång eller 1/2 tsk vaniljpulver
  • 3 dl socker (tillsätt mer eller mindre efter smak)

Gör så här:

  1. Skölj plommonen
  2. Halvera och kärna ur dem
  3. Koka upp plommon i en kastrull tillsammans med kardemumma och vanilj (om stång används dela den på längden och skrapa ur fröna sen i med allt)
  4. Koka på låg temperatur i ca 20 min (ta bort vaniljstången)
  5. Tillsätt sockret och låt sylten komma i kok igen
  6. Mixa för en slät konsistens om det önskas
  7. Smaka av och justera eventuellt sockermängden
  8. Häll på rena burkar och förvara i kyl/frys

Jag tillsätter inget vatten i min sylt eftersom jag har så liten sockermängd vilket annars gör att den lätt blir rinning. Det är inga problem eftersom plommonen vätskar sig snabbt i värmen. Har du inte så välmogna plommon kan du tillsätta en deciliter vatten i koket eftersom omogen frukt innehåller mer pektin som ger en fastare sylt. Detsamma gäller om du föredrar mycket socker som också gör att sylten tjocknar något.

Eftersom sockermängden är låg håller sylten sämre i rumstemperatur varför överskottet bäst förvaras i frysen.

Vi njuter av plommonsylten till pannkakor, gröt och desserter. Ja till det mesta helt enkelt!

Du kanske är sugen på mera gott från frukt och bär?

Allt gott!

/Maria

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *