Slät soppa på grönsaker- nyttigt gott och snabblagat

Soppa är helt optimalt om du vill få i dig massor med näringstäta grönsaker i säsong och samtidigt laga snabbmat som är enkel och god. Jag håller mig till några enkla grunder och följer sällan recept. På så vis kan jag lätt gå igenom kylskåpet och göra något härligt av det som finns utan att behöva handla nytt eller i värsta fall slänga råvaror. Perfekt kylskåpsrensningsmat helt enkelt.

Gott i slät soppa:

Rotfrukter av olika slag, gärna en blandning av olika sorter som rotselleri, jordärtskocka, morot, kålrot, sötpotatis och potatis eller vilka dina favoriter nu är.

Gröna blad, som grönkål, spenat eller svartkål.

Grönsaker, här tänker jag allt som växer ovan jord som tomater, ärtor, paprika, avokado, majs, blomkål, broccoli, purjolök mm.

Linser och bönor, mina favoriter är röda linser som inte behöver blötläggas utan endast behöver koka med minst 5 minuter eller för att reda av tex en tomatsoppa använder jag gärna vita bönor som mixas med (redan tillagade) istället för grädde. Ger perfekt krämighet och samtidigt mycket extra protein.

Kryddor och örter, för mustiga soppor på rotfrukter och tomat passar nyttigheter som spiskummin, ingefära, paprika, oregano och chilli. För lite grönare friskare smak använder jag gärna persilja, dill, mynta och även här chili. Ibland behövs lite syra på slutet och då använder jag helst citron eller äppelcidervinäger.

För krämighet och fett, tillsätter jag gärna plantbaserad mjölk eller grädde, men de produkter du brukar använda med de fetthalter du vill ha som passar din kost funkar såklart fint. Mina favoriter till de lite mustigare sopporna som flirtar med Asien är kokosmjölk/grädde och till lite fräschare smaker blir det oftast havremjölk/grädde.

Till en mustig soppa med smaker från Asien kryddar jag gärna med vitlök, spiskummin, paprika, chili, och ingefära (funkar fint torkade också). Röda linser höjer soppans proteininnhåll och mixas tillsammans med grönsakerna eftersom vi gärna äter soppan slät. Kokosmjölk gör den len och mättande.

Gör så här:

  • Fräs hackad lök och vitlök mjuk i fett, på låg värme i en ganska rymlig kastrull.
  • Fyll på med dina grönsaker, grovt hackade. Låt fräsa nån minut tillsammans med kryddor om det passar (fa rotfrukter) alternativt gå direkt på nästa punkt.
  • Häll på vatten så att det knappt täcker grönsakerna och lägg i örtsalt eller buljong.
  • Koka tills grönsakerna precis blivit mjuka.
  • Fyll på med lite grädde/mjölk
  • Mixa slät och späd med mera grädde/mjölk till önskad konsistens.
  • Värm på allt och krydda på med valda kryddor eller örter, salt och peppar

Soppan på bilden högst upp är gjord på supergrönisen frysta gröna ärtor, avocado, citron, mynta och havregrädde. Också lite lök och vitlök såklart. Frisk och god!

Jag tycker att det är så befriande att inte laga efter recept och soppa är verkligen en rätt där det mesta blir gott. Här hemma kokas det soppa på spik minst en gång i veckan och resterna hälls i burkar för att ätas som lunch på jobbet. Billig och näringstät mat fixat i en handvändning och som samtidigt minskar på matsvinnet låter väl inte så dumt?

Testa dig fram! Du vet ju vad du gillar och vilka smaker som går hem runt ditt köksbord.

/Maria

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *