Kål i alla dess former – billig supermat i säsong

Är det något som vi borde äta mängder av varje dag så är det kål. Den är näringstät, stärker tarmfloran och innehåller massvis med välgörande antioxidanter. Den är i säsong hos oss i Sverige under hela vinterhalvåret till skillnad från de flesta andra grönsaker. Kål finns i mängder av sorter och är lätt att variera i maten. Dessutom är den otroligt prisvärd och hållbar i kylen. Ja, det är sannerligen lätt att sjunga kålens lov.

Supermat med hög näringstäthet

Kål innehåller mängder av vitaminer, mineraler, fibrer och antioxidanter som har en mängd olika positiva hälsoeffekter. Olika sorters kål har något varierande näringsinnehåll och det är därför bra att hitta flera olika favoriter, och inte bara äta exempelvis broccoli, för att få i sig ett brett spektra av nyttigheter. Jag försöker blanda olika färger, då dessa ofta representerar olika sorters antioxidanter, och former för att täcka in olika behov vid matlagning.  I kylen vill jag alltid ha en sorts kål som är röd och en som är grön. En sort som kan ätas som bladgrönsak och en som kan ätas mer i bit.

Äter du lågkolhydratkost och är väldigt snål med kolhydraterna så är nyckeln att syra kålen. I surkål har socker omvandlats till mjölksyra vilket ger lägre kolhydratinnehåll men högre näringsinnehåll.

  • Röd eller lila är exempelvis rödkål eller röd/lila grönkål eller purpurkål
  • Grön här finns mängder att välja på tex broccoli, savojkål, vitkål, brysselkål
  • Bladgrönsak som funkar i sallad är exempelvis svartkål, grönkål, strimlad vitkål eller rödkål, spetskål eller savojkål
  • Bitig kål som kan ugnsrostas eller knapras i bitar är broccoli, blomkål och brysselkål

Hälsoförtjänster tillskrivna kål

Bland olika kålsorter hittas hälsofrämjande egenskaper som; stärkande för immunförsvaret, minskar risk för cancer samt hjärt- och kärlsjukdomar, boostar tarmfloran, stärker skelett, leder och senor, viktminskande med lågt kaloriinnehåll men massvis av mättande fibrer. Ja, listan kan göras lång.

Närodlat i säsong är klimatsmart

Under vinterhalvåret är kålen en riktig superhjälte här hemma. Med kålens hjälp får vi ihop näringsrika måltider med mycket ekologiska grönsaker samtidigt som vi äter närodlat och i säsong. Kålen är i klar majoritet när det gäller grönsakerna i matkassarna nu. Tätt följt av olika rotfrukter som också de är lätta att hitta svenska och ekologiska under vintern. Läs gärna det här inlägget om hur jag prioriterar mellan eko, närodlat och säsongsodlat i mataffären.

Prisvärt

Även om vi plockar bort transport och klimat som en kostnad ur ekvationen blir det tydligt vilket billigt livsmedel kål är. Det är hög densitet på de flesta kålsorter samtidigt som kilopriset är lågt. Jämför exempelvis ett ekologiskt närodlat vitkålshuvud på ca 1 kg för 30 kr mot 1 liten ekologisk långtbortodlad paprika för 25 kr.  Så mycket mer mat på kålen.

Hemodlat

Mer närodlat, klimatsmart och prisvärt än så blir det inte.  Fortfarande har jag kvar grönkål och svartkål i trädgården. De står fantastiskt fint trots frost och temperaturskillnader även om jag nu kan se att svartkålen börjar tackla av. Under vintern gör jag min stora kålsådd. I det här inlägget kan du läsa om hur jag så den som kallsådd utomhus. Förutom det fantastiska i att ha bladgrönt året runt fyller de även en viktig estetisk funktion som vintergrönt i trädgården. Så vackert!

Min känsla, efter att ha spanat runt i grönsaksdisken, är att vi svenskar äter ganska lite kål.  Förutom på julafton då. Jag önskar så att fler fick upp ögonen för denna supermat. För matinspo med kål spana in här.

Så frossa i kål! Från mataffär eller trädgård spelar just ingen roll.

/Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *