Veckoprepp- så här förbereder jag inför veckan vintertid

Vi har en ambition här hemma att äta mycket grönsaker och hemlagad mat från grunden. För att bättra på chanserna att ro hem detta brukar jag kratta lite för veckan som kommer under helgen, vilket jag kallar för veckoprepp. Tanken är att det ska vara lätt att slänga ihop näringstäta måltider i alla fall några av veckans dagar. Vad som preppas beror på säsong och anpassas därefter. Så här kan det se ut under vintern.

Vinterns veckoprepp

Jag vill gärna ha kylen full med härliga ingredienser till sallader, tillbehör och soppor. Utöver detta gör vi ofta ett storkok någon gång under helgen som räcker till en middag och eventuellt någon lunchlåda till oss vuxna.

Ibland kan jag tycka att det är meckigt att använda matberedaren för något mindre jobb men när jag förbereder veckan är den perfekt. På några minuter har jag rivit eller skivat mig igenom en drös med grönsaker och jag diskar den bara på slutet. Har du ingen matberedare underlättar en mandolin jobbet och annars är det bara att ta fram skärbräda och din bästa kniv.

Tunt skivad vit- eller rödkål förvaras i stor glaslåda

Perfekt som bas i sallad eller istället för pasta för den som vill äta mindre kolhydrater eller glutenfritt. Stek eller woka i asiatiska maträtter.

Rivna morötter förvaras i glaslåda

Denna låda åker fram på bordet som tillbehör till varje middag och är barnens favvogrönis på vintern. Också fint att preppa i stavar och spara i glasburk som hungerdämpare innan maten.

Skörda groddar och skott och förvara i glasburk eller lådor med lock på glänt

Genom att ha dem preppade och klara i kylen glöms de inte bort och det ger ett perfekt tillfälle att sätta igång en ny omgång. Jag vill gärna ha ärtskott och rädis- och mungböngroddar till hands. Toppen att toppa sallader och soppor med eller att ha i en smoothie.

Rostade rotfrukter och kål förvaras i glaslåda

Om ugnen ändå går så är det perfekt att slänga in en form med exempelvis rödbetor, palsternackor, blomkål och brysselkål även om det inte ska ätas direkt. Så gott kalla eller uppvärmda i en matig sallad eller som tillbehör till veckans middagar. Nedan ses sallad med ugnsrostad blomkål.

Soppa hälls på glasburkar eller flaska

Det är perfekt att göra en soppa under tiden som jag hackar och skär det övriga. En mustig soppa på ugnsrostade grönsaker eller en enkel spenatsoppa är fint att ha klar inför veckan. Toppa med groddar och skott.

Smaskig bönröra som förvaras på glasburk

Fantastiskt tillbehör till mat eller för att göra en sallad matig. Tänk hummus och variera fritt med olika bönor/linser och örter. Någon syra behövs för att friska upp smaken.

Syrade grönsaker i glasburk

Detta vill jag alltid ha i kylen för att hålla mage och immunförsvar i toppform. Köp färdig eller dra igång en burk som står klar om ett par veckor.

Vinterdryck med ingefära och citron på glasflaska

Denna hälsoboostande dryck gör jag varje vecka. Enkelt och snabbt när jag ändå är i köket. Ingefäran körs i matberedaren på ett kick.

Rostade kärnor, nötter och mandlar förvaras i glasburk

Jag älskar att toppa sallader och annan mat med något tuggigt och gott. Det är också perfekt att ha nötter till hands när hungern kommer sättande både för stora och små. Det är såklart ännu bättre om du äter dem råa rent näringsmässigt men jag älska smaken av dem rostade och kan få lite allergisk reaktion om jag äter framförallt hasselnötter råa. Förvaras i kyl för lång hållbarhet liksom de preppade grönsakerna och rörorna.

Perfekt att plocka ihop en sallad till jobbet från allt preppat i kylen. Lunch på burk är toppen både för sallad och soppa.

Länkar till relaterade inlägg som kan vara intressanta:

Hoppas att du hittade något som du kan anamma för att underlätta din vardag!

Ha det gott!

/Maria

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *