Gurkmeja- odla ditt eget antiinflammatoriska guld

Gurkmejans hälsoeffekter är många och omtalade. Den har till och med en antiinflammatorisk effekt som långt överstiger den närbesläktade och supernyttiga ingefärans. Liksom ingefäran går den fint att odla själv inne på köksbänken eller ute sommartid. Du kan ge den ett extra försprång genom att rota den innan du stoppar ned den i jorden. Och vem gillar inte ett försprång?

Gör så här:

  • Köp ekologisk gurkmeja för att undvika gifter och groningshämmare
  • Lägg den tillsammans med lite blött hushållpapper i en halvstängd plastpåse och glöm bort nån vecka. På så vis får den fukt och ljus. Skvätt i lite vatten om det blir torrt.
  • Efter ett par veckor (har faktiskt inte koll på hur länge min låg) börja några av knopparna svälla och om den legat länge som min börjar den även rota sig och sätta skott.
  • Fyll en kruka med planteringsjord. Se till att krukan ger plats för tillväxt på bredden, djupet är inte så noga.
  • Tryck ned gurkmejaknölen horisontellt under jorden men låt lite av knölen sticka upp över ytan, gärna med en svällande knopp eller ett skott.
  • Vattna och låt krukan stå på en ganska varm plats. Håll jorden lätt fuktig.
  • Efter några veckor sätter knölen skott och behöver då stå ljust och kräver lite mer vatten och näring.
  • Efter ytterligare några månader kan du se att roten har vuxit till sig och du kan försiktigt skörda.
  • Antingen föser du undan jorden och skär eller bryter av en liten bit eller så väntar du tills den vuxit till sig rejält och skördar en större bit eller hela.
  • Så fort du delar den kommer den illgula färgen fram så akta textilier och bänkskivor/ skärbrädor i trä så de inte blir missfärgade.

På samma vis kan du odla ingefära. När jag har odlat ingefära har jag inte rotat den innan utan endast blötlagt den ett dygn, vilket du kan läsa om i det här inlägget. 

Nyttigt i alla former

Blir du sugen att testa att odla denna välgörare så är det ju toppen, men om du inte blev det så välj i alla fall inte bort gurkmejan. Curcumin som gurkmeja innehåller har bekräftat motverkande effekt på inflammation i kroppen och kronisk inflammation är som ni säkert känner till orsak till många av våra välfärdssjukdomar. Läs gärna mer om detta i professor Stig Bengmarks fina krönika hos Food Pharmacy där han rekommenderar en matsked torkad mald gurkmeja dagligen om du inte äter färsk. Du som gillar curry får i dig en hel del gurkmeja eftersom det är en av ingredienserna i denna blandkrydda.

Här hemma är det verkligen gurkmeja- och ingefärstider nu eftersom jag använder dessa båda till min vinterdryck, vilken du hittar recept på här. Denna dricker jag dagligen hela vinterhalvåret vilket är ett toppensätt att få i sig dessa välgörare. Det är tydlig skillnad på min förmåga att stå emot barnens olika sjukor sen jag började med detta. Dessvärre är det ingen av barnen som dricker den med någon större förtjusning. Kanske skulle testa att göra en med honung till dem för större lycka i VAB-minskningen. Min är nämligen helt osötad, men så god.

Har ni några tips på hur ni får era barn att gladeligen äta gurkmeja eller ingefära så tipsa mer en gärna i kommentarerna.

/Maria

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *